Hoe DOE ik een To-Do-Lijstje | 5 tips voor het maken en gebruiken van To-Do-Lijstjes


               Vandaag een update (/vervolg op vorige week) over dingen DOEN. Want zoals je in mijn vorige blog(s) kon lezen zit daar een nogal groot knelpunt. Ik leef een beetje in een patroon van wel dingen bedenken om te doen en ze dan vervolgens niet doen.. zoals misschien ook op te maken is uit de inhoud van mijn vorige blogs en de dagen waarop ze online kwamen :’) (niet op dinsdag dus hahah). MAAR NU iets anders, vandaag schrijf ik een paar tips op over hoe je nou ook echt kan doen wat je je hebt voorgenomen. En het zijn niet zomaar tips, neeeeee zeker niet! Het zijn tips die (voor mij in elk geval, en dat is heel bijzonder) écht werken. Dus lees maar snel verder (;

De manier waarop ik (nog niet super vaak of consistent) de laatste tijd meer voor elkaar krijg dan normaal is door middel van To-Do-Lijstjes maken. Alleen is het niet zo dat ik nog nooit eerder een To-Do-Lijstje heb gemaakt, integendeel. Ik maak mijn hele leven lang al heel graag overal lijstjes voor. Het probleem was alleen dat ik dan een heel mooi lijstje of zelfs een super strakke mooie planning of een kleurrijk schema had, maar dat ik er dan vervolgens (bijna) NIKS MEE DEED!! Weer eens een keer oepsssss… zullen we maar zeggen :)

Nu heb ik, zoals ik nu al 100x heb gezegd voor mijn gevoel, de afgelopen paar weken veel YouTube gekeken; motivatie-video’s en dat soort dingen. EN volg ik, ja ook al 100x gezegd, dat vak over zelfregulatie. En hierdoor zijn er voor mij wat lichtjes gaan branden in mijn hoofd* en toen ben ik gaan proberen om ook in het echte leven de lichten aan te krijgen als ik dat zo kan zeggen :p  Ik bedoel dus: ik heb de inzichten opgeschreven, gekeken wat ik er mee kon doen in real life en dat heb ik toen uitgeprobeerd. En toen ik wat dingen uitprobeerde kwam ik er zowaar achter dat To-Do-Lijstjes maken op een bepaalde manier lijkt te werken voor mij om ook eens eindelijk alle belangrijke dingen te gaan doen, in plaats van steeds altijd alles maar uit te stellen tot het laatste moment!!! Heuujjj! En nu ga ik dat natuurlijk delen in 5 tips voor het maken en gebruiken van To-Do-Lijstjes, zodat jij er misschien ook van kan profiteren als je net zo’n uitsteller bent als ik :D lief hè?

TIP 1
               Houd op je To-Do-Lijstje een verhouding van 80% willen en 20% moeten aan
Waarom? Stel je maakt een lijstje voor de volgende dag. En er staan alleen maar dingen op die nog moet, heb je dan nog zin om de volgende dag daar lekker aan te beginnen? Nou ik denk het niet, ik niet in elk geval haha. Een To-Do-Lijstje is natuurlijk bedoeld zodat je je dag nuttig besteed en geen belangrijke dingen vergeet. Het zorgt er dus voor dat je de dag beter eindigt dan dat je je dag begon. Voor mij is dat wel belangrijk want ik gooi meer dagen weg met “niets” doen dan me lief is.. Maar als ik dan lijstjes maakte was mijn fout vaak dat ik alleen dingen opschreef die ik zag als “moeten”. En toen dacht ik slim te zijn door er dingen op te zetten zoals “opstaan” en “ontbijten”, want die vink je zo af en dat geeft misschien een boost om meer te doen.. wel een beetje natuurlijk.. maar mijn houding tegenover de dingen die “moesten” veranderde er niet mee.. ik vond het nog steeds stom.
DUSSS Deze tip is bedoeld om de verhouding tussen wat je móet doen en wat je wíl doen in balans te houden. Zorg dat je een dag plant waar je zin in hebt met voldoende dingen die je graag wil doen. Maar zorg daarnaast ook dat je verantwoordelijkheid neemt voor de dingen die moeten. Als je flink achterloopt, mag de verhouding ook 50-50 zijn, of zelfs andersom (helaas…).
(Maar niet getreurd, TIP 2 helpt om meer dingen bij die 80% ‘ik wil graag’-dingen te krijgen en minder dingen onder dat ‘ik moet nog…’-gevoel) 

TIP 2 (LET OP: MAGISCH)
Bedenk de positieve gevolgen van moet-dingen en het worden wil-dingen
Deze tip is voor mij het meest cruciaal denk ik. Want hierdoor heb ik echt veel meer zin gekregen om ook daadwerkelijk alles of zo veel mogelijk (zie TIP 3) af te vinken op die To-Do-Lijstjes van mij. Veel dingen die je moet doen lijken al vervelend doordat ze moeten, toch? Maar je kan dingen die moeten blijkbaar vrij makkelijk anders gaan bekijken. Dat heb ik tenminste persoonlijk zo ervaren, en ik hoop dat het jou ook lukt.

Mijn voorbeeld: Iedereen poetst zijn tanden (hoop ik), maar ik denk dat veel mensen soms denken van “ahh ik moet nog tandenpoetsen” (als je dat niet hebt, denk dan aan iets anders: je bed verschonen, douchen, iets niet al te groots waarvan je wel dat vervelende gevoel krijgt, maar wat je toch áltijd doet). Je doet dat áltijd, omdat je ergens weet dat dat het beste voor je is (je gezondheid, je omgeving etc.) Omdat je weet dat het goed voor je is, oftewel dat er positieve gevolgen aan verbonden zijn, heb je meer wil om het toch te doen.

Precies op deze manier moet je kijken naar de dingen die je op je lijstje wil schrijven voor bijvoorbeeld de volgende dag. Ga ieder To-Do-Ding (vooral de dingen waarvan je het gevoel hebt dat het alleen maar vervelend is en moet) na en bedenk welke positieve gevolgen het zal hebben als je dat morgen doet. Als je denkt dat er voldoende positieve gevolgen zijn dat het iets wordt dat je WIL in plaats van MOET doen voor je gevoel, dan heb je alweer iets toegevoegd aan die 80% en weggehaald bij die 20%.

Op mijn lijstje van gisteren stond bijvoorbeeld sinterklaasinkopen doen. Dat was iets dat ik moest doen. Maar het heeft als gevolg dat ik leuk mee kan doen donderdagavond en dat ik blij kan zijn dat ik goede kadootjes heb gevonden. Hetzelfde geldt voor de gedichtjes die ik ervoor moest schrijven vandaag. Dat waren ook dingen die ik om de positieve gevolgen liever wilde doen. Net als naar college gaan of mails versturen. Omdat het beter voor me is als ik dat doe op het moment dat het slim is, dan wil ik het ook meer uit mezelf. En verder zet ik ook dingen op mijn To-Do-Lijstje zoals lezen, YouTube kijken en douchen. Zo zie ik de meeste dingen op mijn lijstje als dingen die ik wil en daardoor is het makkelijker om ze ook daadwerkelijk te doen. Magisch toch?? :D

TIP 3
               Voer je lijstje niet voor 100% uit
Oké, beetje gekke tip misschien. Het punt is: het is heeeeeeel knap als je je lijstje, plan of schema altijd voor 100% uitvoert, maar dit is niet super realistisch.. In elk geval niet voor Emma’s zoals ik :p Dus het is goed om je te realiseren dat het niet erg is als je je lijstje maar voor 70% hebt afgewerkt. Zelfs niet als het maar voor 50% was. ‘Dat klinkt wel lekker soepel Emma, hoezo is dat niet erg?’ NOU, omdat het altijd beter is dan geen lijstje, of een slecht lijstje en dat je dan dus helemaal NIKS doet :D Dus wees maar trots op dat wat je wél (eindelijk/meer dan normaal) gedaan hebt, dat is al heel wat.  

Pas wel op dat je niet precies de écht belangrijk moeten-dingen voor je uit blijft schuiven als je elke dag rustig maar een deel van je hele To-Do-Lijstje doet en een deel blijft uitstellen. Dat schiet natuurlijk ook niet op :’)  Maar gelukkig is daar TIP 4 voor, om je te behoeden voor het eeuwig uitstellen. En kijk ook uit met te strak plannen. Hele schema’s met tijdstippen en aantal minuten of uren dit of dat met dan en pauze etc. super uitgebreeeiiiddd, dat werkt niet (voor mij tenminste). Want zodra ik dan ergens scheef ging lopen in het schema (de uitgebreide To-Do-Lijst) dacht ik: ‘okeeee mislukt laat alles maar zitten…’

TIP 4
               Vink elke dag minimaal 1% meer van je To-Do-Lijstje af dan de dag ervoor
Oftewel, je kan uiteindelijk dingen niet voor je uit blijven schuiven, want op een gegeven moment moet je elke dag streven naar 100% afvinken. Stel je begint op een dag met 50% afgevinkt, dan zal je toch 50 dagen later op 100% afvinken moeten zitten, begrijpjewel?

Tip 5
               Maak ELKE DAG een To-Do-Lijstje (of elke week, op welke manier je ook maar plant)
Hier ga ik nog de mist in. Heb ik een lijstje gemaakt op deze manier, dan doe ik ook echt veel meer dan normaal. Heb ik geen lijstje…… jaaa raadt ook maar niet, we weten het allemaal wel ondertussen :’)


Bedankt voor het lezen en ik hoop dat je wat hebt aan deze tips!
Tot volgende week!!!! 
(Als ik doorga met lijstjes maken moet dat lukken, want dat is ook de reden dat het me vandaag weer is gelukt een blog te schrijven :p)

* Inspiratie voor deze blog heb ik trouwens voornamelijk uit deze video gehaald. Daar wordt nog veel meer in gezegd dan alleen wat je hier hebt kunnen lezen, dus voel je vrij om daar ook nog meer inspiratie en motivatie vandaan te halen! :) 

Reacties