Ik had stress!

               Allereerst: Halloooooo, Emmaaaaaaa…. Je zou toch elke dinsdag een blog doen???? -Uuuhhhhhh ja…. Oeps? Ik had stress :’)

               Ik ben 100000% niet de enige, wat een cliché, maar íedereen heeft last van stress. Er is letterlijk niemand, behalve misschien een monnik of een buddha die het leven te boven is gestegen, die er nooit last van heeft en er perfect mee om kan gaan of het altijd kan ontwijken. Nouuu en ik ben geen buddha, dus ik heb óók last van stress. Wat een verrassing hahah. In deze blog ga ik niet doen alsof ik een oplossing heb, want ik ben geen buddha nogmaals.. Al kan ik wel zeggen (aldus mijn vriend) dat ik al minder een “stresskipje” ben dan een paar jaar geleden. Maar vandaag ga ik lekker vertellen over hoe ik de afgelopen anderhalve week een beetje was bezweken onder de stress. Ook leuk toch? :D

Ik had vorige week maandag een deadline voor een paper. En de dag daarna zou ik dus ook weer een blog schrijven en online zetten. Maar het schrijven van deze beide dingen was ik flink aan het uitstellen.. as one usually does of course.. Het paper móest ik wel schrijven, dus dat heb ik uiteindelijk ook wel gedaan. Alleen toen die eindelijk af was, had ik niet echt zin meer om ook nog te stressen over nog een deadline. Ik zei dus heel lief tegen mezelf: “Doe het blog volgende week dinsdag maar weer.”

MAAAAAARRRR ik heb deze dinsdag helemaal geen blog geschreven en online gezet.. haha weer oeps.. Nouja, vooral het online zetten heb ik niet gedaan, want ik heb wel wat concepten waar ik nog niet klaar of tevreden mee ben. Onder andere een blog over vriendschap die ik nog verder wil uitbreiden, waardoor het waarschijnlijk een miniserie van 3 blogs wordt. Mijn smoesje voor deze week was: “Ja, maar ik heb ook al stress voor tentamens en moet veel leren” Want die had ik maandag en vandaag.

               Kleine sidenote over smoesjes gesproken trouwens: Ik las of hoorde ergens een keer, ik denk in een video of tekst van Jordan Peterson (klinisch psycholoog en hoogleraar) die ik helaas nu niet kan terugvinden, iets dat neerkwam op: het maakt geen reet uit wat je smoes is. Als je te laat bent, ben je te laat met als enige reden dat je gewoon geen prioriteit gesteld hebt om er op tijd te zijn. En de schuld ligt dan ook altijd bij jezelf, en niet bij die vertraagde trein. Zelfde met dit: ik had de blog gewoon niet op mijn prioriteitenlijstje staan, wat ik wel wil trouwens.

Maar waar was ik, stress.. Ik had dus stress… Ohja! Het verschilt bij mij heel erg wat er uit mijn mouwen komt als ik stress heb. Meestal laat ik de druk (en dus ook de stress) om iets te moeten doen heel hoog oplopen door datgene uit te stellen. En dan op het allerlaatste moment knal ik in 1 keer door en lever ik vlak voor de deadline een meesterwerk in! (Dat is niet waar hoor, meer een zesjeswerk, maar goed genoeg voor de tijd die ik eraan besteed heb dan :p). Dit heet positieve stress (ik leer soms nog eens wat op school) en door deze stress behaal ik dus eigenlijk een goed (genoeg) resultaat. Ik presteer net even wat beter of er komt meer uit me als ik onder druk sta. Maar dit werkt eigenlijk alleen bij dingen die ik écht móet doen, vaak voor school dus. En soms gaat het ook wel eens mis. Zoals afgelopen week.. Ik was zó laat begonnen met het paper, dat ik het nog niet af had!!! WHAAAAA….. Ik heb toen nog 6 uur uitstel gekregen, lucky me, tot middernacht. Nouja je raadt het al, om 3 voor 12 leverde ik het in :’D maar wel áf!

Het enige vervelende aan dat uitstellen is dat ik wel constant stress blijf houden tot aan de deadline of het tentamen of wat dan ook. In plaats van dat ik ruim op tijd al begin en alles rustig kan doen met minder of misschien zelfs zonder stress of het in elk geval eerder af heb.

Zoals ik al zei gaat dat presteren onder druk wel eens mis, niet heel vaak op school, maar wel heel vaak met alle andere dingen die ik wil bereiken.. Dan heeft de stress een negatief effect op mij: ik loop dan juist helemaal vast in het bereiken van wat ik wil.. en het kost me dan super veel moeite en tijd tot het lukt of ik geef weer snel op. Ik leg mezelf namelijk altijd druk op om bepaalde doelen te bereiken in een bepaalde tijd. Op zich is dat niet erg, dat is heel normaal, maar mijn doelen zijn altijd veel te hoog gegrepen of onrealistisch, zoals 100 kilo afvallen in 1 week. Dat is even lekker overdreven, maar in mijn hoofd stel ik dan zo’n doel en dan denk ik ondertussen oprecht dat ik dat gewoon moet kunnen bereiken. Zo leg ik wel een erg hoge druk op mezelf, maar omdat er geen “moeten” van buitenaf komt, mislukt het dan juist onder die stress. Ik bedenk me nu net dat dat ook gewoon iets te maken heeft met mijn intrinsieke motivatie misschien, want voor school (druk van buitenaf/extrinsieke motivatie) lukt het dus wel, maar iets uit mezelf lukt dus niet (zal ik onthouden voor een ander blog :p).

Vorige week dinsdag, en de afgelopen dinsdag had ik dus wel dat doel voor mezelf gesteld in eerste instantie, maar er kwamen alweer zoveel andere dingen bij. Veel stress, veel druk voor school én blog… En toen kwam mijn blog er dus niet zo goed vanaf. Ik kon echt geen motivatie meer vinden om mijn blog ook nog als een topprioriteit te behandelen. Maar mijn tentamen van vandaag heb ik tenminste wél gehaald!!! (Dat betekent dat ik ook dat hele vak heb gehaald, want mijn andere cijfer was ook voldoende, en daarmee heb ik ook mijn BACHELORDIPLOMA!!!!! Ook al ga ik nog wel een vak volgen het komende blok en moet ik nog cijfers terugkrijgen van een ander vak, die komen als ik ze haal er hopelijk ook nog bij te staan op mijn diploma :D) Én er is weer ruimte in mijn hoofd om rustig aan mijn blog te werken. Deze heb ik vandaag direct in de trein terug naar huis opgeschreven. Zo hup, vers van de pers, uit mijn hoofd op mijn telefoon. En ik had het lekker uitgesteld om het uit te typen op mijn laptop… as one usually does, of course… (zullen we doen alsof het gewoon 2 uur geleden is dat ik deze blog online zette, oke top, thanks!) 


Bedankt voor het lezen!! En….. (denkt bij zichzelf: Ja? Ga ik dit doen?? Ga ik mezelf weer de druk opleggen??? -Ja duh.. Zeker weten?? -JAHAAA, want dat doe ik toch altijd! Okeeeeeeeee) tot over 5 dagen!!! :D

Reacties