Denken is leuk, Doen is moeilijk


               Ja….. daar ben ik weer. Lekker een week en een dag te laat. Vandaag wordt even een korte blog. Ik was er dit weekend ofzo aan begonnen met weer een uitleg over waarom ik weer niet had gepost. Maar zoals ik in mijn blog over Stress al noemde, een smoes heeft geen zin. Ik had mijn blog gewoon weer niet op mijn prioriteitenlijst staan.

Toch even heeeeeel kort mijn smoes... :D... ik was het volledig vergeten op dinsdag en dacht er woensdag pas weer aan.. daarna dus alsnog niet gelijk gaan schrijven posten (want geen prioriteit). Ik was namelijk afgeleid op die dinsdag en ook een heleboel andere dagen door een spel dat ik sinds kort ben gaan spelen, Minecraft. In de blog die ik was gaan schrijven dit weekend ging ik helemaal uitleggen hoe leuk dat spel is. Want dat is het ook. Maar ik heb geen zin om daar nu verder op in te gaan haha. Want dat is het punt eigenlijk helemaal niet... 

Het punt is. Ik vind dingen écht DOEN soms (vaak) echt heel moeilijk. En dan kan je zeggen “Als het toch niet lukt met je blog, laat dan lekker.” Maar dat wil ik dus niet. Want het is lang niet alleen het blog waarmee het niet loopt zoals ik wil. Of eigenlijk moet ik zeggen: waar IK niet loop zoals ik wil. Waar ik niet doe wat ik wil doen...

En waarom... ja... Waarom zou je niet doen wat je wel wil doen? Dat is best wel ingewikkeld. Ik volg nu een heel leuk vak (geen sarcasme hier, ik vind het oprecht heel leuk. Zo leuk dat ik het ga afmaken terwijl het niet meer op mijn diploma komt te staan, gelukkig kan ik wel een los certificaat aanvragen.) dat heet Self-Regulation. En het gaat dus over het reguleren van je gedrag en wat daar allemaal bij komt kijken. En vooral ook waarom het vaak niet lukt. Dus het beantwoord die vraag waarom ik niet doe wat ik wil doen in zekere mate. Daarom zijn de hoorcolleges een soort levenslessen voor mezelf op dit moment, meer dan dat ik dingen leer over/voor andere mensen die ik later in de praktijk kan gebruiken. Ik bedoel niet dat ik het later niet zal gebruiken als ik een psycholoog ben, juist heel erg veel!! Want het is de basis van dingen veranderen in je leven, wat ongeveer iedereen die bij een psycholoog komt nodig heeft of wil. Maar ik bedoel meer dat het niet gewoon info is die ik opsla voor later. Het is info die ik NU eerst zelf nog heel hard kan en wil gebruiken om mezelf te verbeteren. En dat heb ik eigenlijk bij geen enkel vak nog zo erg gehad als bij dit vak. Daarom vind ik het zo interessant denk ik. Omdat ik het echt kan toepassen op mezelf. 

Ik denk daarnaast trouwens dat het ook belangrijk is als ik een goed voorbeeld kan zijn voor anderen. Of in ieder geval dat ik zelf weet hoe dingen werken, het liefst zo veel mogelijk uit eigen ervaring. Want dan kan ik iemand het beste begrijpen en snappen waar iemand tegenaan loopt. Ik vind dit vooral belangrijk voor in de praktijk van mijn werkveld later, maar ik denk dat het sowieso goed is als je een goed voorbeeld bent. Voor de mensen in je directe omgeving, je kinderen later (of kinderen in je omgeving), voor je gemeenschap, de samenleving etc. Want daar kan iedereen van profiteren, van slechte voorbeelden niet zo (mensen doen wat je doet, niet wat je zegt dat ze moeten doen). 

Maar zoals ik al zei ik vind ik het in uitvoering brengen van dingen die ik heb bedacht om te doen of die ik wil doen lastig. De drempel tussen het idee op papier of mijn hoofd en het ook echt doen is op de een of andere manier heel hoog. Dat is eigenlijk de kern. Ennnn ik probeer eraan te werken, en veel info uit dat vak te halen wat ik nu volg en uit boeken en van YouTube. Maar ik zit dus vooral nog in een fase dat ik veel in mijn hoofd aan het leren en doen ben, maar dat er nog niet daadwerkelijk veel uit mijn handen komt. Ik moet er dus druk mee bezig om iets te veranderen in mezelf en vooral in mijn DOEN. Vandaag heb ik bijvoorbeeld een To-Do-Lijstje gemaakt, en ik probeer hem helemaal af te werken. Het maakt even niet uit hoe goed, maar ik doe het wel :D 

Totdat het lukt om *doe even een deftige stem voor het volgende* ‘mijn gedrag te reguleren’, houd ik even het volgende aan: ik zal mijn blogs schrijven en online zetten wanneer ik het doe. Want ik wil het wel, en ik plan het ook, maar DOEN is moeilijk, zelfs al heb ik veel ideeën en inspiratie.


Dus voor nu thanks voor het lezen weer, en tot de volgende KEER
Haha wauwwww, dat rijmde en was niet de bedoeling (‘:
Maar het punt was, dus niet per se tot volgende week dinsdag, lekker spannend :p


Reacties