Wanneer kan je gaan samenwonen? - Mijn Ervaring

Als je al een tijdje een relatie hebt, is het heel waarschijnlijk dat je ook wel eens denkt aan samenwonen. Het is een van die onvermijdelijke onderwerpen zoals ook trouwen en kinderen dat zijn. Je raakt er hoe dan ook vroeg of laat over in gesprek met je partner. Alleen wanneer ben je daar klaar voor, en wanneer kan je nou ook echt gaan samenwonen? In deze blog beschrijf ik mijn eigen ervaring met het willen en het maken van een besluit over samenwonen.

Ik ben nu iets langer dan 4 jaar samen met mijn vriend en ik kan je vertellen dat zowel samenwonen als trouwen en kinderen al snel voorbijkwamen in onze gesprekken. Voor zover als ik mij kan herinneren droom ik hier allemaal al mijn hele leven van haha. Maarja dan heb je natuurlijk wel eerst iemand nodig waarmee je dat allemaal ziet zitten. En die heb ik :) Toen ik mijn vriend leerde kennen, wist ik het al snel zeker: met deze jongen wil ik het allemaal beleven. Met hem wil ik oud worden en mijn leven delen. Ik wil dat hij de vader wordt van mijn kinderen. Het liefst wilde ik ook zo snel mogelijk al samen in een huis wonen. Ik kon er allemaal uren over dagdromen, en nu nog steeds hahaha, lekker klef ;)  Anywayyyyy, dagdromen is leuk, maar je moet er wel klaar voor zijn om écht samen te gaan wonen. Alleen, wanneer is dat?

Voor mij zat het gevoel, zoals je leest, allang goed. Maar nu de context nog. We waren aan het begin van onze relatie allebei nog bezig met school en opleiding. En we woonden allebei nog bij onze ouders. Bovendien hadden we ook helemaal geen geld voor een eigen stekje en alles wat daarbij hoort. Na een jaar had ik mijn vwo-diploma gehaald en ging ik studeren in Utrecht. Ondertussen rondde mijn vriend zijn opleiding nog af in Zwolle. In december van 2016 ging ik verhuizen naar een kamer in de buurt van Utrecht. Ik was het heen en weer reizen helemaal zat, te vermoeiend allemaal. Het was bij een ouder echtpaar op de zolderverdieping. Super chill, veel ruimte enzo, maar wel een beetje saai. Gelukkig had mijn vriend een paar dagen doordeweeks vrij, waardoor hij me dan vaak kwam opzoeken. En in het weekend ging ik gewoon steeds mijn ouders en vriend weer opzoeken. Hij hoefde toen nog maar een halfjaar naar school. En ik hoopte dat hij dan in de zomer van 2017 met mij samen ging wonen in de buurt van Utrecht. Dan kon hij werken, en ik had niet zo’n lange reistijd naar school. We waren dan ook 2 jaar samen, en ik vond het wel tijd haha :p Mijn vriend zei zelf dat hij ook wilde samenwonen en ik verheugde me er dus op. Ik zocht naar geschikte woonplaatsen en woningen…..

Maar, nadat dit een tijdje zo ging, was de zomervakantie van 2017 alweer voorbij… school begon weer… En er kwam maar geen concreet plan. Geen ‘wanneer en waar’ precies. Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw toen ik er weer eens een keer over begon en doorvroeg. Hij was er simpelweg nog niet aan toe op dat moment. Niet vanwege mij (gelukkig haha). Hij had zijn hele jeugd gewoond in zijn geboortestad. Zijn vrienden woonden daar, zijn bijbaantje was daar, zijn leven was daar. Van zijn vriendengroep waren er al een paar vertrokken toen ze gingen studeren. En met hen was het contact echt flink afgenomen. Hij wilde dat liever niet ook al meemaken met de rest van zijn vriendengroep door zelf weg te gaan. Ik kon dit wel goed begrijpen. Zo’n verandering is ook lastig, zeker als je het eigenlijk nog veel te gezellig hebt waar je het gewend bent. Waar geef je het voor op, en wanneer? Voor mij was het makkelijk.. In Utrecht op mijn kamer was het saai, ook geen uitbundig sociaal leven daar en ik had niet super veel vrienden in Zwolle. Ik zou er maar weinig voor op moeten geven om samen te gaan wonen.

Ondanks dat ik het na onze gesprekken wel goed kon begrijpen, was ik natuurlijk ook wel teleurgesteld. Ik voelde me vaak alleen op mijn kamer. Mijn vriend had in die tijd (halverwege 2017) ook nog een bijbaan, waar hij bijna elke dag werkte. En hij was opzoek naar een vaste baan, maar wel in zijn eigen stad. Hierdoor kon hij niet meer doordeweeks langskomen op mijn kamer. Dat maakte het ook niet echt beter.. Maarja, shit happens!! Ik was in elk geval blij dat ik wist wat de reden was dat het samenwonen nog even niet ging gebeuren. En zo kon ik me er ook op instellen en accepteren dat ik me nog even wat langer alleenig zou moeten voelen op die kamer. Zo kon ik er wel beter mee omgaan.

Toen ik anderhalf jaar op de kamer had gewoond, besloot ik om hem op te zeggen. Dit was in juli 2018, toen ik ging starten aan het derde jaar van mijn studie. Er waren meerdere redenen voor de opzegging. 1. Mijn vriend ging zijn ouderlijk huis verlaten en in een eigen huurwoning wonen in Kampen. 2. De kosten voor de kamer vond ik veel voor de tijd die ik er doorbracht. 3. Mijn schoolrooster werd minder vol, waardoor ik minder dagen op en neer zou hoeven naar Utrecht. Deze redenen zorgden ervoor dat ik weer bij mijn ouders ben gaan wonen. Zo kon ik hem vaker opzoeken. Ook al moest hij werken, maakte zijn eigen huis het alsnog chill om daar te zijn. Ik zag hem dan wel ’s ochtends of ’s avonds, terwijl ik verder niemand tot last was of iemand mij (niet dat mijn schoonfamilie zo stom is hoor, integendeel :D, maar toch). En kon ik hem niet opzoeken, dan was hij in ieder geval dichterbij.

Nu zijn we 4 jaar samen en het is eindelijk zo ver! Mijn vriend heeft nog steeds zijn huurwoning en een vaste baan in Kampen (en natuurlijk zijn sociale leven). Dus voor hem is het handig om daar te blijven. Maar nu kan ik naar hem toe (best of both worlds of niet :p), want mijn schoolrooster wordt halverwege november een stuk leger. Ik volg dan namelijk nog maar 1 vak. Het laatste vak voordat ik mijn bachelordiploma heb (ja ik heb een half jaartje vertraging opgelopen haha)!! Ook hoef ik dan pas later op school te zijn op de dagen dat ik aanwezig moet zijn. Dat is het belangrijkste eigenlijk, want de reistijd vanuit het huis van m’n vriend is echt niet te doen als ik er al om 9 uur moet zijn, zoals nu 2 keer per week.. JOEEE ik ga niet nog eerder dan kwart voor zes opstaan hahaha. Maar goed. Mijn rooster wordt dus beter, which is nice :)
Dusss, over een paar weken wordt het inpakken en spullen verhuizen en gaan mijn vriend en ik het avontuur van het samenwonen beleven.
Ohja, en het is ook nog niet helemaal definitief, omdat ik misschien weer ergens anders in de buurt moet wonen als ik aan mijn master begin volgende zomer. Maar dat zien we dan wel weer. Voor nu ben ik in elk geval super enthousiast en kijk ik ernaar uit!


Bedankt als je mijn blog van deze week helemaal tot hier hebt gelezen!

Tot volgende week! :D 

Reacties